Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Podcast: Fler neddragningar att vänta i branschen

Publicerad: 23 Oktober 2020, 14:06

I veckans avsnitt av Dagligvarunytt Insikt diskuterar panelen bland annat Coop Sveriges aviserade omorganisation. Enligt vd Magnus Johansson (bilden) behöver organisationen bli mer flexibel och snabbfotad.

Foto: Andreas Heneborn/Pressbild

Coop Sverige omorganiserar och skär ner. Blir det fler neddragningar i branschen framöver? Det diskuterar panelen i veckans avsnitt av Dagligvarunytt Insikt, där vi också pratar om hur butikerna laddar för Black Friday i pandemitid och hur Sveriges minsta Tempo lyckas göra sina kunder nöjda.


Ämnen i artikeln:

Ica MaxiIca NäraSortimentCoop SverigeHemköpTempoCity GrossCoopLanthandel

Coop Sverige ska jobba mer datadrivet i en mer snabbfotad organisation. Samtidigt bantas personalstyrkan med ett stort antal anställda på huvudkontoret i Solna. 

– Det här är inte något unikt, påpekar Thomas Ohlén. För snart två år sedan gjorde Ica samma sak.

I år kan det vara fler varsel att vänta i branschen, menar Ellen Larsson.

– Dagligvaruhandeln har på totalen gått bra, men som vi återkommande rapporterar om blöder ju gränshandeln, det senaste exemplet är Stora Coop i Storlien som nu varslar. Vi har även sett det på västkusten med Grensemat, säger hon. 

Vi pratar också om att det drar ihop sig till den stora shoppinghögtiden Black Friday.
I år vill butiker undvika att locka kunder till butik samtidigt, på grund av pandemin. 

– Jag pratade med en Ica-handlare som berättade att man under hela året har undvikit erbjudande som går under bara en dag, för att man vill undvika stora kundströmmar, säger Ellen Larsson.

I stället är det postombuden som väntas få det största trycket, när kunder e-handlar sällanköpsvaror på rea och hämtar ut dem i butikerna.

Och så berättar vi om Sveriges minsta Tempo, som ägs av 326 medlemmar - som också är kunder i butiken. De lyckas göra kunderna nöjda genom att de bland annat låta kunderna påverka hur sortimentet ser ut. 

Du hittar Dagligvarunytt Insikt här eller där poddar finns.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.