Få hela storyn
Starta din prenumeration
Podcast
Publicerad: 23 Oktober 2020, 14:06
I veckans avsnitt av Dagligvarunytt Insikt diskuterar panelen bland annat Coop Sveriges aviserade omorganisation. Enligt vd Magnus Johansson (bilden) behöver organisationen bli mer flexibel och snabbfotad.
Foto: Andreas Heneborn/Pressbild
Coop Sverige omorganiserar och skär ner. Blir det fler neddragningar i branschen framöver? Det diskuterar panelen i veckans avsnitt av Dagligvarunytt Insikt, där vi också pratar om hur butikerna laddar för Black Friday i pandemitid och hur Sveriges minsta Tempo lyckas göra sina kunder nöjda.
Coop Sverige ska jobba mer datadrivet i en mer snabbfotad organisation. Samtidigt bantas personalstyrkan med ett stort antal anställda på huvudkontoret i Solna.
– Det här är inte något unikt, påpekar Thomas Ohlén. För snart två år sedan gjorde Ica samma sak.
I år kan det vara fler varsel att vänta i branschen, menar Ellen Larsson.
– Dagligvaruhandeln har på totalen gått bra, men som vi återkommande rapporterar om blöder ju gränshandeln, det senaste exemplet är Stora Coop i Storlien som nu varslar. Vi har även sett det på västkusten med Grensemat, säger hon.
Vi pratar också om att det drar ihop sig till den stora shoppinghögtiden Black Friday.
I år vill butiker undvika att locka kunder till butik samtidigt, på grund av pandemin.
– Jag pratade med en Ica-handlare som berättade att man under hela året har undvikit erbjudande som går under bara en dag, för att man vill undvika stora kundströmmar, säger Ellen Larsson.
I stället är det postombuden som väntas få det största trycket, när kunder e-handlar sällanköpsvaror på rea och hämtar ut dem i butikerna.
Och så berättar vi om Sveriges minsta Tempo, som ägs av 326 medlemmar - som också är kunder i butiken. De lyckas göra kunderna nöjda genom att de bland annat låta kunderna påverka hur sortimentet ser ut.
Du hittar Dagligvarunytt Insikt här eller där poddar finns.