Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podcast: ”E-handeln ger en helt annan exponering av egna märkesvaror”

Publicerad: 11 december 2020, 14:18

Foto: Skistar, Axfood

Hur klarar sig fjällbutikerna under pandemin och varför satsar de stora kedjorna på att utveckla sina egna märkesvaror? Veckans poddpanel diskuterar också hur en av landets mindre Coop-föreningar vinner sina kunders lojalitet.

Ämnen i artikeln:

Exponering

GS


Det blev ingen pandemistängning av skidanläggningarna i fjällen under julhelgerna – ett besked som borde glädja handlarna i fjällnära butiker.

– När backarna stängde i våras blev det ett hårt slag för många butiker som laddat upp inför påsken, mycket varor som fick kasseras, bland annat. Så det här var ett minst sagt välkommet besked, säger Thomas Ohlén.

Dagligvarunytts sammanställning av fjällbutikernas resultat hittills i år visar att flera tappade i försäljning och rörelseresultat under den viktiga månaden april, och inte minst påsken. Det syns en tydlig effekt av pandemin.

I veckans tidning har Dagligvarunytts reporter Agneta Renmark granskat kedjornas satsningar på egna märkesvaror, EMV, som är ett tydligt växande segment.

– Det beror dels på att man breddat och vässat utbudet under de senaste åren, att det bättre möter konsumenternas efterfrågan, det är mycket fokus på klimatsmarta, exempelvis växtbaserade produkter, och hälsosamma matvaror, säger Agneta Renmark.

– Men också att e-handeln växer, för e-handelskunder är mer trogna en specifik kedja och därmed de egna produkterna. E-handeln ger också en helt annan exponering online: är det egna märkesvaror du möter är det också de som åker ner i kundvagnen.

Och lojala kunder är något som en av landets mindre Coop-föreningar, på Färingsö i Ekerö kommun, har. Hur gör de? Det får du veta om du lyssnar!

Du hittar podden här och där poddar finns.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev