Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podcast: “Amazons svenska sajt väcker inget köpsug”

Publicerad: 30 oktober 2020, 12:55

Amazons svenska sajt imponerar inte särskilt på poddpanelen. ”Inget köpsug än så länge”, konstaterar poddpanelens Thomas Ohlén efter en första titt. Men hur oroliga bör svenska dagligvaruhandlare vara av konkurrensen? Det diskuterar vi i veckans podd.

Ämnen i artikeln:

AmazonHemköpWillys

GS

Gertrud Svensén

gertrud.svensen@bonniernews.se


Taffliga översättningar och fel flagga var några av skönhetsfläckarna på Amazons svenska sajt som lanserades i onsdags morse. Än så länge imponerar den inte på veckans poddpanel Ellen Larsson och Thomas Ohlén.

Men frågan är hur stort hot den amerikanska jätten blir mot de svenska dagligvarukedjorna. Och om den kommer att ge sig in på livsmedelsmarknaden i Sverige.

– Det är ju en helt annan typ av logistikkedja som krävs om man ska leverera färskvaror, konstaterar Ellen Larsson.

Panelen diskuterar också Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd, som nu utökats för fler regioner, där allmänheten uppmanas att undvika butiksbesök, med undantag för att handla mat och till exempel apoteksvaror.

– Det kan möjligen göra skillnad för de dagligvarubutiker som ligger i gallerior och köpcentrum, säger Thomas Ohlén.

Butiksmedarbetare kan ju inte jobba hemma, men en stor del av tjänstemännen på huvudkontoren har ställt om till hemarbete under pandemin.

Panelen diskuterar för- och nackdelar, och avslutar veckans avsnitt med en liten titt på Hemköp, som ”smyger lite i bakgrunden av Willys”, som Thomas Ohlén konstaterar.
Vad menar han med det?
Det får du veta i veckans podd, som du kan lyssna på här och där poddar annars finns.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev