Nyheter
Titta på Retail Talks här – om hur data lyfter butikerna: ”Kraftfulla verktyg”
Publicerad: 2 februari 2023, 13:42
Konsulten och entreprenören Patrice Lusth, Daniel Ågren, Director Data & Analytics på Ica Sverige och Esther Vazquez, Director of Digital Transformation på Carrefour i Spanien är tre av de medverkande i 2023 års första avsnitt av Retail Talks.
Nyckeln till högre lönsamhet kan finnas i den data som redan finns insamlad. Genom att använda den effektivare kan butiker och kedjor bli vinnare på marknaden. ”Det finns en enorm potential”, säger Daniel Ågren på Ica Sverige i årets första avsnitt av programmet Retail Talks – som du ser här!
LW
Lars Welin
Detaljhandeln står inför många tuffa utmaningar med svagare ekonomi, lägre konsumtion och högre kostnader. Ett sätt att nå framgång är att bli effektivare, något som de flesta i branschen funderar mycket på just nu.
Nyckeln till högre effektivitet – och lönsamhet – kan finnas i den egna verksamheten form av den data som finns insamlad. Genom att använda denna data på ett mer strukturerat sätt och med hjälp av maskininlärning (ML) och artificiell intelligens (AI) kan det ge betydande vinster.
Om detta handlar årets första Retail Talks från Market. Här beskrivs bland annat om hur man kan lära sig förstå ML och AI och hur detta kan bli användbara inslag i vardagsarbetet.
– Detta är kraftfulla verktyg som kan göra oss unika på marknaden, framhåller Fredrik Rynger, Digital Native Cloud Adviser på Google.
Fredrik Rynger, Digital Native Cloud Adviser på Google, Serge de Gosson de Varennes, Head of Data & Analytics på Pricer och Daniel Ågren, Director Data & Analytics på Ica Sverige diskuterar AI och ML under ledning av Dagligvarunytts och Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Medverkar gör även pris- och informationsföretaget Pricer som har en hel del erfarenheter på området att dela med sig av.
– Med AI kan man hantera stora datamängder och göra sina prognoser mer träffsäkra, säger Serge de Gosson de Varennes, Head of Data & Analytics på Pricer.
– Alla i branschen tittar på de företag som kommit längst i den här processen.
Ett sådant exempel är dagligvarukedjan Carrefour i Spanien som ställt om till en mer datadriven organisation. Från Sverige deltar Ica Sverige som har stora mängder data, bland annat från det väletablerade kundlojalitetsprogrammet.
– Det finns en enorm potential för vår bransch, inte minst i att få ihop den digitala och fysiska kundresan, säger Daniel Ågren, Director Data & Analytics på Ica Sverige.
Med i avsnittet finns även affärsutvecklaren och entreprenören Patrice Lusth som ser på detta ur ett större och mer strategiskt perspektiv. Inte minst i förhållande till dagens ekonomiska läge.
– Detta handlar lika mycket om att skapa lärande organisationer. Och de bästa företagen kommer starkare ur en kris, konstaterar hon.
Se senaste Retail Talks här:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.