Nyheter
Nytt nummer ute: Djupdyk i svenskarnas nya konsumtionsmönster
Publicerad: 17 februari 2023, 09:48
Dagligvarunytt nummer 7 2023.
Prischocken i handeln skapar nya köpmönster. Dagligvarunytt har fått tillgång till exklusiva siffror som visar exakt hur kunderna styr om sin inköp. Läs om detta och mycket mer i veckans upplaga.
Dagligvaruhandeln är satt under stor press av prishöjningar, medan hushållen ser sin köpkraft minska. I samarbete med undersökningsföretaget GFK kan Dagligvarunytt berätta om hur konsumtionsmönstren nu förändras snabbt – och vad handeln behöver göra för att möta utmaningarna. Läs mer här och här.
Handelns medieinvesteringar minskade under 2022, men flera aktörer signalerar nu ökade anslag i kampen om marknadsandelar. Coop har just lanserat en stor reklamkampanj, och Lidl avslöjar hur storsatsningen "Sån är Lidl" slagit ut.
Icas tappar marknadsandelar och volymutvecklingen är kraftigt negativ. Dagligvarunytt har talat med flera handlare som säger sitt om utvecklingen – och om hur man ser på ledningens prissatsning. Läs mer här.
Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här. Och här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt. Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp här.