måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Maxi-butiken tvingades stänga bistron omedelbart: ”Det var smuts överallt”

Publicerad: 11 januari 2023, 08:49

Ica Maxi i Eskilstuna.

Foto: Arkivbild

Kommunens miljökontor tvingade Ica Maxi i Eskilstuna att stänga sin bistro efter en oanmäld kontroll. ”Det var smutsigt överallt och det luktade inte bra från kylar och frysar”, säger inspektören.

Ämnen i artikeln:

Ica Maxi

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


I början av januari genomförde Eskilstuna kommuns miljökontor en oanmäld kontroll hos Ica Maxi i Eskilstuna.

Fettansamlingar, smuts och möggel upptäcktes då i butikens bistro.

Inspektören ansåg att hygienbristerna var så allvarliga att denne fattads beslut om att omedelbart stänga ned verksamheten. Det rapporterar Eskilstuna Kuriren.

– Det var smutsigt överallt och det luktade inte bra från kylar och frysar. Sådant här vill vi inte se, och när jag såg hur allvarligt det var fattade jag ett beslut om att omedelbart stänga ner verksamheten för att risken för kontaminering var så stor, säger inspektören till tidningen.

Butiken var emellertid snabb med att åtgärda bristerna. Redan dagen efter kontaktades inspektören av Ica Maxi som ville att denne skulle komma på ett uppföljande besök, vilket skedde morgonen därpå.

– De måste ha kallat in en städfirma eller någonting. När jag kom tillbaka var det som att besöka en ny verksamhet. Det var jättefräscht och rent på alla maskiner, på väggar, golv - allting. Det såg så mycket bättre ut.

Inspektören godkände de åtgärder som vidtagits och därmed kunde bistron öppna för servering igen.

Butikschefen Peter Slagbrand säger till Eskilstuna-Kurien att den mänskliga faktorn kombinerat med ett högt tryck på butiken under december orsakat hygienbristerna.

– Det här ska inte hända. Vi har egna interna system och tredjepartscertifiering som gjordes senast i november för hela Ica Maxi, vilket också innefattar bistron. Men någonstans mellan då och inspektionen har vi tappat greppet på rengöring och rutiner. Vi agerade direkt och stängde i 40 timmar för att göra en total översyn. Det blev jättetokigt och personalen var jätteledsna, men nu har vi tagit tag i det och bistron är som ny, säger han.

Miljökontoret hade också synpunkter på att personalen saknat kunskaper om livsmedelshygien, skriver tidningen.

– Vi har gjort en hel checklista och det finns dokumentation på att all personal har gått utbildningar och har gjort det i närtid, säger Peter Slagbrand.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev