Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef, Livsmedelsföretagen.
Foto: Pressbild
Livsmedelsföretagen om EMV-tillväxten: "Handeln kan diktera villkoren"
Den snabba tillväxten av kedjornas egna märkesvaror riskerar att tränga ut livsmedelsföretagens egna varumärken, enligt Livsmedelsföretagen.
– Dagligvaruhandeln har stora möjligheter att diktera villkoren, säger Jimmy Sandell, näringspolitisk chef, Livsmedelsföretagen.
Läs om:
√ Konkurrensverkets syn på affärsområdet.
√ Livsmedelsföretagens kritik.
√ Dagligvaruhandelns – och livsmedelsföretagens – dubbla roll.
Ellen Larsson
Under 2021 utgjorde kedjornas egna märkesvaror 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, enligt Statistiska centralbyrån. Konkurrensverket följer kontinuerligt utvecklingen.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.