måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef, Livsmedelsföretagen.

Foto: Pressbild

Livsmedelsföretagen om EMV-tillväxten: "Handeln kan diktera villkoren"

Den snabba tillväxten av kedjornas egna märkesvaror riskerar att tränga ut livsmedelsföretagens egna varumärken, enligt Livsmedelsföretagen.
– Dagligvaruhandeln har stora möjligheter att diktera villkoren, säger Jimmy Sandell, näringspolitisk chef, Livsmedelsföretagen.
Läs om:
√ Konkurrensverkets syn på affärsområdet.
√ Livsmedelsföretagens kritik.
√ Dagligvaruhandelns – och livsmedelsföretagens – dubbla roll.

Publicerad: 19 december 2022, 09:58

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se

Under 2021 utgjorde kedjornas egna märkesvaror 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, enligt Statistiska centralbyrån. Konkurrensverket följer kontinuerligt utvecklingen.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenMatpriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev