måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Försäljningen av kedjornas egna märkesvaror har ökat med över 200 procent de senaste decennierna, enligt SCB. Mejeriprodukter och ägg har ökat mest – med 1 383 procent.*

Foto: Eurocash

EMV-boom i mejerihyllan – kedjorna tar fajten med smörfavoriten

Kedjornas egna märkesvaror har haft en explosionsartad utveckling de senaste årtiondena – och mejerihyllan utgör huvudscenen. Men hur påverkas kvaliteten av de lägre priserna? Och varför är det utländsk råvara i smöret? Dagligvarunytt söker svar hos EMV-cheferna på Ica, Coop och Axfood.
Läs om:
√ EMV-tillväxten.
√ Produkterna som ökat mest i pris 2022.
√ Om fighten på smörhyllan.
√ EMV-cheferna svarar på kritiken.

Publicerad: 19 december 2022, 09:54

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se

Under de senaste åren har försäljningen av dagligvarukedjornas egna märkesvaror ökat snabbt. Sett över alla kategorier handlar det om en ökning på drygt 220 procent, mellan 2004 och 2021, enligt

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

AxfoodIca SverigeCoop SverigeMatpriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev