Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Värvad från Ica – för att lyfta Tempo ännu mer: ”En vilja här att ta nästa kliv”

Publicerad: 17 mars 2022, 08:27

Fredrik Bryntesson hade jobbat hela sitt dagligvaruliv inom Ica när Axfood och Tempo värvade honom i höstas. Nu ska han som ny konsulentchef stötta och coacha handlarna –här på besök hos Tempo i Kareby norr om Kungälv.

Foto: Tempo

Tempo har haft en remarkabel säljutveckling senaste åren. Nu har en nyckelperson värvats från Ica för att stötta handlarna. ”Jag upplever ett häftigt engagemang här”, säger konsulentchefen Fredrik Bryntesson.


Ämnen i artikeln:

TempoHemköpAxfoodIca Sverige

Fredrik Bryntesson har en lång karriär inom Ica som inleddes med kundvagnar och tomglas på dåvarande Ica Magnum i Uddevalla som 13-åring – och slutade som delägare i Ica Supermarket i Rimbo i Uppland och några år som butikskonsult på Ica Sveriges kontor i Solna.

Förra sommaren hörde Axfood och Tempo av sig.

– Jag hade jobbat inom Ica i nästan hela mitt yrkesliv och kände att jag borde våga utmana mig själv, lämna tryggheten där, börja om på noll och ta chansen att lära en ny företagskultur, säger 48-åringen till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Branschens största lyft – Tempo värvade flest kunder: ”Vi har höjt lägstanivån” 

Transfern till dagligvaruhandelns nästa största konstellation efter just Ica och jobbet som konsulentchef genomfördes i september.

– När jag hade funderat ett tag blev det ett enkelt beslut.

Tempo har sex konsulenter som huvuddelen av sin arbetstid är ute i de numera 128 butikerna och lyssnar, pratar och stöttar handlarna med deras företag.

Besöken handlar om allt från att resonera om butikens försäljning, investeringar och ombyggnader till sådant som sjukdomar och plastskatt.

Handlarparet Torbjörn Hammar och Åsa Andeer driver Tempo i Vattholma utanför Uppsala – en av många butiker som lyfter den bostadsnära kedjan.

Foto: Thomas Ohlén

– Spannet är väldigt brett men det handlar om att få ta del av alla tankar och idéer som finns hos handlarna. Jag är också ute mycket och diskuterar vilka frågor vi ska driva och hur vi kan komma framåt som kedja, säger Fredrik Bryntesson.

Hemköp och Tempo ingår sedan början av 2018 inom samma affärsområde inom Axfood och det har skapat ett flertal synergier mellan de två koncepten.

”Samgåendet” med Hemköp pekas ut som en förklaring till Tempos lyft.

– Våra butiker får ta del av allt som Hemköp gör och vi tittar mycket på hur vi tillsammans kan få största möjliga utväxling.

LÄS OCKSÅ: Simone Margulies i stor intervju – avslöjar nästa steg för Hemköp och Tempo: ”Vi behöver öka takten i förnyelsearbetet” 

Tempo har haft enorm skjuts i samband med pandemin och siffror från reserachföretaget GFK:s hushållspanel visar att kundstocken växte med nio procent 2021.

Försäljningen steg med 13,2 procent 2020 och 2,6 procent i fjol vilket var långt över index enligt Svensk Dagligvaruhandel.

– Kundstocken ökar och kunderna kommer tillbaka. Det visar att vi gör saker rätt. Det finns ett enormt tryck bland handlarna att fortsätta resan. Jag upplever ett häftigt engagemang och en vilja att ta nästa kliv. Tempo finns på många orter där konkurrenterna väljer att avveckla. Vi vill hjälpa handlarna på deras lokala marknad så att de ännu tydligare blir den lokala matbutiken, säger Fredrik Bryntesson.

Just förflyttningen från att uppfattas som eller vara servicehandel till en riktig dagligvarubutik är enligt Fredrik Bryntesson en annan förklaring till framgången.

LÄS OCKSÅ: Här är Årets Tempo-butik: ”Nu har vi nått vårt mål” 

– Jag är väldigt imponerad av butikernas utbud. Jag trodde inte att man kunde hitta så mycket i en Tempo. Men här finns bredd och djup och kunderna upplever att det är en riktig matbutik. Kunderna handlar långt ifrån bara en tidning och en tablettask Läkerol.

Dagligvarunytts granskning av butiksbolagens senaste tillgängliga årsredovisningar visar att de största omsätter över 40 miljoner kronor (netto) medan de minsta kommer upp i drygt fem miljoner.

De omsättningsmässigt största butikerna inom Tempo har ett erbjudande väl i klass med Hemköp – exempelvis Hallstavik utanför Norrtälje och Kareby i Kungälv som för ett år sedan flyttade till en ny affärslokal.

Cecilia och Peter Hammarsten driver Tempo i Hallstavik som bland annat har en välbesökt manuell disk och ett eget bageri.

Foto: Thomas Ohlén

– Butikernas skilda storlekar och även lägena är en utmaning. Därför ser vi över erbjudandena för de olika storlekarna för att kunna stötta butikerna på bästa sätt framöver. Butiker på landsorten och i citylägen kan inte heller jobba på samma sätt rakt över. Vi försöker lära oss av butiker som är framgångsrika och applicera det de gör bra på andra, säger Fredrik Bryntesson.

Långvägare inom Ica

Ålder: 48 år.
Bor: Norrtälje.
Familj: Fru Pernilla och barnen Ebba och Wilma.
Roll: Konsulentchef på Tempo.
Utbildning: Handel och kontor.
Karriär: Dagligvarubranschen nästan hela livet med avstickare på resebyrå, skidguide, butiksdatakonsulent (RBS).
Favoritmat: Lasagne.
Favoritdryck: ”Rött vin – förslagsvis ett gott Amarone.”
Fritid: ”Resa. Gillar storstäder men även sol och bad. Gå ut och käka och dricka gott, med familj eller goda vänner, träna, åka skidor (utför och längd).”
Personlig utmaning: ”Att vara mer balanserad. När jag gör saker gör jag dem gärna till 120 procent. 100 procent räcker väl!”

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev