Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Tillbaka på butiksgolvet: ”Drömbutiken blev ledig och jag fick möjligheten att driva den”

Publicerad: 5 april 2022, 07:50

Annika Pantzar, som är ny butikschef på Hemköp Frölunda torg i Göteborg, vill göra butiken till en riktig matdestination full av matupplevelser.

Foto: hemköp Frölunda Torg

Annika Pantzar fick sitt första jobb som butikschef som tjugotreåring inom norska Rimi. Nu – 25 år och en lång dagligvarukarriär senare – axlar hon samma roll på drömbutiken Hemköp Frölunda Torg. Berätta mer!


Ämnen i artikeln:

AxfoodCoopWillysGränshandelHemköp

– Jag har länge sagt att om jag ska gå tillbaka till butik igen så ska det vara Hemköp Frölunda Torg. Så blev drömbutiken ledig och jag fick möjligheten att driva den tillsammans med mina 73 medarbetare, säger hon. 

Hon har en lång dagligvarukarriär bakom sig och roller som butikschef, regionchef och stormarknadschef inom Coop. Men de senaste fem åren har hon arbetat på tjänstemannasidan inom Axfood, som säljledare för frukt– och grönt inom Willys och som driftchef på gränshandelskedjan Eurocash. 

– Jag har växlat eftersom jag är nyfiken och vill vara med och påverka.  Det är roligt att både få kliva upp och hjälpa flera butiker i en övergripande roll och att få ta sig an ledarskap på nära håll i en butik. Det är stor skillnad på att leda på daglig basis och på distans. Att jag nu få ta mig an en butik igen med allt erfarenhet, inte minst om bakomliggande led, känns jätteroligt. 

Annika Pantzar blev butikschef för första gången som tjugotreåring inom norska Rimi.  Nu – 25 år senare – axlar hon samma roll på drömbutiken Hemköp Frölunda Torg i hemstaden Göteborg.

– Det är en fantastisk, stor butik med många medarbetare. Den har varit Hemköps största och är nu nummer tre i storleksordningen. Men framför allt är – och ska det vara – en upplevelse att komma in i butiken. Efter två år där pandemin ändrat förutsättningarna för just matupplevelser ser jag fram emot att flytta fram våra positioner än mer på det området med många demonstrationer och smakprover i butiken. Vi tittar också på möjligheten till mer egentillverkning i butiken. Jag hoppas på det!

Vilken är butikens viktigaste avdelning?
– Kunder väljer ofta butik efter frukt- och gröntavdelningen. Det är oftast den som ligger först i kundvarvet och därför är det superviktigt att ge ett bra första intryck. På Hemköp Frölunda Torg är den en av våra lönsammaste avdelningar. Kunden köper med ögat och är mottaglig för impulsköp där. Det kan stå tomat och gurka på listan men med rätt exponering kan både mango och ananas åka med i kundkorgen.

Ellen Larsson

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.