Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk och jobb

Synergier mellan obemannat och traditionell handel gynnsamt i glesbygd

Publicerad: 31 Mars 2021, 05:30

Lifvs-butiken i Evertsberg är den första i kedjan att etableras i en befintlig lokal.

Foto: Lifvs pressbild

Som lanthandlare måste man ha flera ben att stå på. Det vet Joel Zakrisson som driver två Tempo-butiker i Dalarna och numera även fyra obemannade Lifvs-butiker. Därmed hoppas han få synergieffekter mellan butikerna.


Ämnen i artikeln:

TempoLanthandel

Evertsberg är kanske mest känt för att vara platsen för en av Vasaloppskontrollerna. För 15 år sedan stängde ortens sista dagligvarubutik men för två månader sedan öppnade en Lifvs-enhet där, för första gången i en befintlig lokal.

Franchisetagare är Joel Zakrisson som driver ytterligare tre Lifvs-enheter i och utanför Mora och dessutom Tempo i Venjan och en säsongsbutik i Kläppen i Sälenfjällen.

– Jag ser stora synergimöjligheter mellan mina traditionella butiker och de obemannade. Jag beställer till exempel alla varor till Tempo i Venjan. Sedan kör jag själv varorna till respektive obemannad butik. Det innebär att jag får större omsättning på varorna och faktiskt vågar ta hem mer färskvaror och kanske en halvpall med kampanjvaror.

Tempo-handlaren Joel Zakrisson driver numera även fyra obemannade Lifvs-butiker.

Som handlare i glesbygd vet Joel Zakrisson att han måste ha flera ”ben” att stå på. Att samla servicen, vara ett nav i bygden för att vara relevant för kunderna.

– Knepet med att lyckas med ett obemannat koncept på en liten ort är också att förankra etableringen bland befolkningen, säger Joel Zakrisson.

– Det kan exempelvis ske genom kontakt med en byförening eller en idrottsklubb. Så gjorde jag med Lifvs-butiken i Evertsberg och det har varit avgörande för hur bra den har startat.

Butiken i Evertsberg är den första i Lifvs-gruppen som öppnar i en befintlig lokal som också är lite större. Det har inneburit att man kan erbjuda 900 artiklar i sortimentet, vilket är betydligt mer än en genomsnittlig Lifvs.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

TempoLanthandel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.