Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Så lyckades Hemköp-stjärnan vända butiken – från kaos till succé: ”Jag blir så rörd”

Publicerad: 5 maj 2022, 11:45

Linda Gunnarsson, butikschef på Hemköp i Mörby centrum i Danderyd norr om Stockholm har prisats för sitt ledarskap.

Foto: Hemköp

Hemköp i Mörby centrum plågades av stora arbetsmiljöproblem – och hela ledningsgruppen fick sluta. Då handplockades Linda Gunnarsson för uppdraget att vända på allt. Nu – två år senare – prisas hon för sitt ledarskap. ”Jag är rörd och stolt”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

HemköpAxfoodArbetsmiljö

Butikschefen Linda Gunnarsson på Hemköp i Mörby centrum i Danderyd norr om Stockholm utsågs nyligen till årets ledare inom dagligvarukedjan. Motiveringen löd: ”Linda har lyckats med konststycket att vända en tuff tillvaro i butiken till något helt fantastiskt vad gäller försäljning och trivseln bland kollegor”.  

LÄS OCKSÅ: 40 talanger som tar dagligvaruhandeln in i framtiden – läs om alla stjärnorna här 

– Så himla roligt. Jag blir så rörd. Jag var verkligen inte beredd på att vinna och jag är så stolt över mig själv och resan som vi gjort tillsammans med den här butiken, säger hon. 

”Det är alltid svårt att ta över i ett sådant läge och man måste verkligen fundera igenom var man står i livet”

För knappt två år sedan var butiken i Mörby centrum omskriven för stora arbetsmiljöproblem och personalomsättningen var hög. När hela ledningsgruppen lämnade sitt uppdrag och butiken stod utan butikschef fick Linda Gunnarsson frågan om hon ville ta över. Trots det tuffa utgångsläget tvekade hon inte.  

– Det är alltid svårt att ta över i ett sådant läge och man måste verkligen fundera igenom var man står i livet och fråga sig om man är stark nog i sig själv – i sitt ledarskap och i sin person. Jag kände att jag personligen och professionellt befann mig i rätt läge för att ta mig an den uppgiften, säger Linda Gunnarsson. 

LÄS OCKSÅ: Hela listan – här är Sveriges 100 mest lönsamma butiker: ”Enormt imponerande siffror” 

Hon lämnade på samma gång butikschefsrollen på Hemköp i Skanstull i centrala Stockholm, efter drygt fyra år där. Trots hennes 30 års erfarenhet från dagligvarubranschen och många år som ledare, är det som att börja om från början varje gång, berättar hon. 

– Man har erfarenheter, men det är en helt ny butik, nya förutsättningar – och framför allt nya människor. I en butik som dessutom har haft det turbulent krävs ett mycket mer lyhört ledarskap än i en butik där allt funkar. 

Förmågan att lyssna in och att anpassa sitt ledarskap efter olika situationer kännetecknar Linda Gunnarssons ledarskap och det var därför hon fick uppdraget i Mörby. Det var ett tillfälligt uppdrag från början, men som hon sedan ville – och fick – axla permanent. 

– Fingertoppskänslan för vad som fungerar har jag utvecklat över tid, men att inte ha någon övertro på sig själv på grund av lång erfarenhet är också viktigt. Det är människor vi jobbar med – det är spännande, men också så himla svårt. Men jag är nog bra på att ta hand om människor som har haft det jobbigt och hjälpa dem att komma vidare i livet, säger hon. 

”Att ge människor som behöver det en andra chans – det är en stark drivkraft för mig”

Att Linda Gunnarsson gärna engagerar sig i och för människor som hon möter tackar hon sin uppväxt och sina samhällsengagerade föräldrar för. Och hon har alltid tagit sitt uppdrag som ledare på stort allvar. Hon har som chef och ledare möjligheter – och därmed också skyldigheter – att göra skillnad på de sätt hon kan, menar hon. Butiken i Skanstull deltog bland annat i Axfoods program Nyanländ i Axfood för att ge personer som inte kunde svenska så bra en chans att komma in i arbetslivet.

LÄS OCKSÅ: Ica-härvan – en familjeaffär: Vi har kartlagt de nära banden mellan de misstänkta 

Nu har hon anställt en man i butiken i Mörby som drivit en egen butik i Syrien i hela sitt liv. 

– Han kommer hit och får knappt en intervju. Trots att han är så briljerande, briljant på det han gör. Det är så tokigt. Att ge människor som behöver det en andra chans – det är en stark drivkraft för mig. 

Butiken i Mörby har gått från ett läge där medarbetarna hade ett lågt förtroende för butikens ledning till det motsatta. Butiken har fått ta emot två pris på kedjans årliga gala –årets ledare och årets medarbetare. 

– Alla är superstolta över detta. Vi är på rätt väg tillsammans. Att våga tro på sina medarbetare och involvera dem i allt som händer – det är det som skapar engagemang. 

”För att lyckas måste man älska att ha med människor att göra. Det gör jag!”

För en dagligvaruprofil som Linda Gunnarsson, med trettio år i branschen bakom sig, måste man också fråga vad som lockade henne till branschen och vad som fått henne att stanna kvar. 

– Jag ville jobba i kassan. Det lockade mig som 16-åring. Men för att lyckas måste man älska att ha med människor att göra. Det gör jag! Och det går inte att vara på dåligt humör på jobbet med alla fantastiska möten. 

LÄS OCKSÅ: Stor kartläggning – siffrorna butik för butik hos Hemköp: ”Vi tar stormsteg” 

Men för att ta klivet över till ledande befattningar i en bransch som inte bara präglas av många mänskliga möten, utan också av försäljning och helst också effektiv butiksdrift, behövs visst en sak till. 

– Man måste gilla siffror också. Allt annat kan man lära sig, säger hon. 

Butikschefen som prisat för att ha vänt ett tufft läge för butiken

Namn: Linda Gunnarsson.
Yrke: Butikschef på Hemköp i Mörby centrum.
Karriär: Inleddes på Coops lågpriskoncept Prix på Lidingö, som medarbetare i kassalinjen. Därefter har hon gästspelat hos samtliga av dem tre största dagligvaruaktörerna, bland annat som franchisetagare inom Coop. Men sedan 2006 har hon varit Axfood trogen.
Ålder: 45 år.
Bor: Hus i Åkersberga.
Familj: Son 26, dotter 17, bonusson 17, en hund och en man.
Fritidsintressen: ”Jag älskar att laga mat. Det är min största avkoppling och det gör jag så fort jag har tid och möjlighet. Att äta mat är ett ännu större intresse och jag är barnsligt förtjust i spagetti och köttfärssås. Även om jag gärna lagar finmiddagar med oxfilé och hela baletten också”.
Inspireras av: ”Starka människor som har kommit till insikt på grund av olika typer av livsöden. Som har vågat tro på sig själva hela vägen ut, även i motgång. Som spottat i nävarna och inte gett sig”
Dold talang: ”Jag är jäkligt bra på röjsågen. Min man får sköta rabatterna – det har jag inte tålamod till”.
Något du behöver bli bättre på: ”Mitt tålamod måste jag jobba på varje dag. Det kan vara i enskilda arbetsuppgifter och i mitt ledarskap. Liksom att rannsaka mig själv och erkänna att det här är jag urkass på och delegera uppgiften till en person som är bättre lämpad”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ellen Larsson

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemköpAxfoodArbetsmiljö

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.