Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Pär Bygdeson går till attack mot Folkhälsomyndigheten – med vampyrtänder

Publicerad: 16 december 2021, 09:21

Pär Bygdeson i klippet som har fångats upp av branschtidningen Resumé.

Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson kritiserar Folkhälsomyndighetens coronaregler på ett minst sagt okonventionellt sätt. Någon som uppmärksammas i branschtidningen Resumé.


Ämnen i artikeln:

Corona

Pär Bygdeson har sedan tre år tillbaka lagt upp en film i veckan i sociala medier som en del av Livsmedelshandlarnas interna och externa kommunikation.

Filmklippen placeras också emellanåt som annonser på traditionella nyhetssajter.

Mest spridning fick Pär Bydeson förra året efter ett inlägg om plastpåseskatten. Frågan är om det rekordet slås av hans senaste video, där han med vampyrtänder och skräckfilmstema kritiserar myndigheterna med budskapet ”Covid is back – gör det som fungerar – hitta inte på nytt”.

Branschtidningen Resumé, som vänder sig till yrkesverksamma inom reklam- och kommunikationsbranschen, har uppmärksammat bransch-vd:ns tilltag.

– Det handlar om att få uppmärksamhet med ett skräcktema. Vi får se om det funkar, säger Pär Bygdeson till Resumé.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Han berättar att syftet med filmen är att stoppa ytterligare krav på åtgärder för Sveriges butiksägare. Han anser att rekommendationerna är otydliga, bland annat uppmaningen att ”handla med omdöme”.

– Vi i branschen har tagit fram en serie välfungerande åtgärder för att minska smittan. Jag tycker att myndigheterna spelar lite fult med de nya rekommendationerna. På presskonferensen sade generaldirektören och socialminister Lena Hallengren att butikshandeln ska vidta åtgärder, i remissförslaget heter det bör, säger Pär Bygdeson till Resumé och fortsätter:

– Vi menar att den här otydligheten krånglar till det i onödan för oss som ska implementera åtgärderna i den dagliga verksamheten.

LÄS DAGLIGVARUNYTTS ARTIKLAR OM RESTRIKTIONERNA:

Gränshandeln på knäna igen när smittspridningen ökar i Norge: ”Väldigt tufft nu” 

Oklart läge pressar butikerna – så hanterar de läget: ”Väldigt svårt att veta hur vi ska planera” 

Handels uppmanar butikerna att sätta upp plexiglasen igen: ”Tog ut segern i förskott” 

Nygamla restriktioner – då rusar e-handeln: ”Samma nivå som 2020” 

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.