Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk och jobb

Icas viktiga val: Vem blir ny handlare i reklamsåpan?

Publicerad: 8 januari 2021, 09:09

På nyårsafton annonserade Loa Falkman att han slutar som Ica-Stig.

Foto: Gettyimages, Ica

Snart gör en ny Ica-Stig entré i den rekordlånga butikssåpan. Det är en viktig rekrytering för Sveriges största annonsör.


I Icas reklam på nyårsaftonen meddelade Ica-Stig att han slutar. Eller, snarare, så berättade operasångaren Loa Falkman för tv-tittarna att han efter sex år slutar gestalta den klassiska rollen som handlaren i Icas butikssåpa.

Vem blir den nye Ica-Stig? 

Många svenskar är nyfikna – och frågan är viktig för Ica.

Sveriges största dagligvarukedja är samtidigt landets största annonsör. Ica investerade under 2019 över en miljard kronor totalt på reklam i traditionell tv, på nätet, i direktreklam med mera (bruttoinvestering, enligt Kantar Sifos reklammätningar). Sedan starten 2001 har butikssåpan fungerat som en av Icas viktigaste varumärkesbyggare, ett ”kitt” – och komplement till de verkliga medarbetarnas kontakter i butikerna – i relationen till svenskarna. Reklamkonceptet har skapat sympati, skratt och ibland missnöje och rena folkstormar, men det har klarat att både driva försäljning och ge dominanten ett mänskligt ansikte.

Ica-Stig som karaktär är också viktig för Ica på ett annat sätt: Rollen, och reklamkonceptet, lyfter fram handlaren och Ica-modellen. Det är en konkurrensfördel som hittills varit mycket viktig för matjättens kommunikation – men det är ett trumfkort som utmanas när konkurrenter som Hemköp och Coop satsar allt mer på entreprenörskapet med handlardrivna butiker. 

Icas reklamfilmer med butikslaget hade premiär i november 2001. Det gör reklamsåpan till världens längsta någonsin och som sådan hamnade den redan 2007 i Guinness Rekordbok.

Den förste skådespelaren som gestaltade Ica-Stig var Hans Mosesson och han hade rollen till årsskiftet 2014-2015, under 13 år och i hela 512 reklamfilmer. 

När det förra bytet skulle ske var intresset mycket stort. 

I spekulationerna innan hoppades många på en kvinna och det hördes en del besvikna suckar när Loa Falkman gjorde entré i februari 2015: en man och dessutom i samma ålder som föregångaren.

Men svenskarna var nyfikna och handlarbytet genererade enorma tittarsiffror.

Omkring 900 000 tittare hade bänkat sig för att se bytet.

När Ica-såpan startade vid nio på kvällen ökade antalet tittare hos TV4 med omkring 350 000, visade mätningarna från MMS. Direkt efter reklamfilmen sjönk tittarantalet med ungefär lika många personer när kvällens James Bond-film började.

– Det är fullständigt sanslösa siffror och ett enormt engagemang för Ica-reklamen. Ica-Stig var större än James Bond, sa Icas dåvarande marknadsdirektör Mats Liedholm då till Dagligvarunytt.

Inför det kommande handlarbytet börjar spekulationerna ta fart, med allt från seriösa gissningar till humoristiska pikar. Som i ett inlägg som cirkulerat i sociala medier, där MSB:s avhoppade generaldirektör, den medelålders mannen Dan Eliasson, kliver fram som ”den nye Ica-Stig”.

Men hos Ica är det än så länge locket på.

– Jag förstår att bytet väcker mycket nyfikenhet. Den första reklamfilmen med nya Ica-handlaren kommer om några veckor. Jag kan inte säga mer i dagsläget, sa Susan Vo Bergqvist, pressansvarig hos Ica, till Dagligvarunytt tidigare i veckan.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.