Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Hemköp byggde ut, lyfte försäljningen – och blev Årets butik: ”Ett stort erkännande”

Publicerad: 10 mars 2022, 16:03

Hemköp i Kisa utsågs till Årets butik i kedjan. Hela butikslaget jublar över utmärkelsen. Längst till höger handlarparet Leif Johansson och Johanna Andersson.

Hemköp i Kisa har fått en enorm utväxling av sin utbyggnad. Nu har butiken utsetts till Årets butik på kedjans årliga gala. ”Ett stort erkännande”, säger handlaren Leif Johansson rört.


Ämnen i artikeln:

HemköpAxfood

Hemköpskedjan utser varje år Årets butik och på torsdagens digitala gala valde ledningen alltså Hemköp i Kisa i Östergötland som började att byggas ut precis när coronapandemin drabbade Sverige för två år sedan.

Expansionen från 450 till knappt 600 kvadratmeter innebar att försäljningen lyfte med 13 procent förra året.

– Vi blev klara lagom till påsken i fjol och har haft en mycket fin utveckling. Vi trodde på kanske några procents ökning så vi är positivt överraskade. Men vi och alla våra duktiga medarbetare får många ryggdunkningar. Kunderna verkar väldigt nöjda med den ”nya” butiken, säger Leif Johansson som driver Hemköp i Kisa tillsammans med sin sambo Johanna Andersson.

Leif Johansson och Johanna Andersson började i butiken 2003 och tog över den 2011.

– Vi har gjort vad vi har kunnat för att ta oss framåt utifrån våra förutsättningar så den här utmärkelsen är ett stort erkännande.

LÄS OCKSÅ: Simone Margulies i stor intervju – avslöjar nästa steg för Hemköp och Tempo: ”Vi behöver öka takten i förnyelsearbetet” 

Kisa har bara cirka 5 000 invånare och konkurrerar lokalt med Ica Supermarket och Coop som enligt Leif Johansson är omsättningsmässigt ungefär lika stora.

Vem eller vilka tar ni kunder ifrån i Kisa?
– Det är nog ganska jämnt fördelat men framför allt har vi fått boende som pendlar till bland annat Linköping och Vimmerby att handla här i stället. Tack vare utbyggnaden kan vi ha ett utbud och sortiment som tilltalar fler och då behöver man inte åka någon annanstans och göra inköpen, säger Leif Johansson till Dagligvarunytt.

Motiveringen till Årets butik
”Butiken har vågat investera mitt i en pandemi och har skapat en Hemköpsbutik som bygger stolthet för kedjan. Butiken har genomgått en total förnyelse och en viss utbyggnad och representerar verkligen Hemköp på bästa sätt som ortens mest omtyckta matbutik. I förnyelsen har man även satsat på medarbetarna och byggt bättre personalutrymmen. Kunderna i Kisa har tagit emot den uppdaterade butiken med öppna armar vilket visar sig i ett kraftigt ökat NKI. Butiken ökade sju enheter till ett resultat på 84. Omsättningen följer med och ökar sedan förnyelsen med 13 procent.”

Hemköp delade på den digitala galan ut ytterligare priser – till Årets ledare, Årets medarbetare och Årets team.

Linda Gunnarsson, Årets ledare inom Hemköpskedjan.

✓ Linda Gunnarsson på Hemköp Mörby centrum i Danderyds kommun norr om Stockholm blev Årets ledare.
Motiveringen: ”Linda har lyckats med konststycket att vända en tuff tillvaro i butiken till något helt fantastiskt vad gäller försäljning och trivseln bland kollegor. Här har vi en ledare som alltid ser till individen och den potential varje individ besitter. Med tydliga mål tar hon sina medarbetare framåt i utvecklingen.”

✓ Fatou Cham på Hemköp Mörby blev Årets medarbetare.
Motiveringen: ”Tjejen som är den glada och positiv problemlösaren. Den som alltid finns nära till hands och hjälper sina kollegor oavsett område. En tjej som ser helheten och gärna delar med sig av sin kunskap till andra. Här har vi tjejen med koll på läget.”

✓ Hemköp Haninge centrum söder om Stockholm blev Årets team.
Motiveringen: ”Butiken har sedan slutet av våren 2021 haft en strålande utveckling. NMI ökade kraftigt, NKI steg med 18 enheter och NPS med hela 56 enheter. Butiken har en stadig omsättningsökning månad för månad och överpresterar på samtliga nyckeltal. Intrycket i butik är alltid på topp och varorna är alltid perfekt frontat. Det är tydligt att Haninge är på god väg att bli ortens mest omtyckta matbutik.”

LÄS OCKSÅ: 40 talanger som tar dagligvaruhandeln in i framtiden – läs om alla stjärnorna här 

Priser delades dessutom ut till två medarbetare på Hemköps och Tempos gemensamma supportkontor på Torsplan i Stockholm.

Sandra Rosberg på marknadsavdelningen blev Årets medarbetare.
Motiveringen: ”Sandra är tjejen som alltid ställer upp och sätter laget före jaget. Trots ett eget fullspäckat schema gör hon alltid plats för att hjälpa sina kollegor och detta med ett leende på läpparna varje gång. Här har vi tjejen som är en vardagshjälte för många.” 

Susanne Dahlén på driftavdelningen blev Årets ledare.
Motiveringen: ”Här har vi en ledare som verkligen personifierar Axfoods ledarprofil Ledare, Chef, Coach och lever den varje dag. Som ledare tar hon täten i rätt riktning och föregår med ett fantastiskt exempel genom att alltid sätta kedjans och koncernens behov framför sina egna. Som ledare sätter hon tydliga mål, involverar hela sitt team och är tydlig i sin kommunikation till sina medarbetare. Genom sitt ledarskap skapar hon ett engagemang och delaktighet och utvecklar sina medarbetare. Susanne går helhjärtat och osjälviskt i sin roll och bidrar alltid till kedjans framgång.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemköpAxfood

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev