Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk och jobb

Här gör Hemköps tidigare vd comeback – får nyckelroll på Axfood: ”Hård konkurrens om bra lägen”

Publicerad: 28 april 2021, 13:01

Hemköps tidigare vd Thomas Gäreskog blir etableringschef på Axfood.

Foto: Johan Marklund

Thomas Gäreskog slutade som vd för Hemköp i början av 2020. Nu är han tillbaka i en publik roll – som Axfoods etableringschef. ”Framgångsrika etableringar är nyckeln”, säger han om nya uppdraget.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpTempoWillys

Simone Margulies tog över som vd för Hemköpskedjan 1 februari förra året och sedan dess har Thomas Gäreskog jobbat som affärsutvecklare hos ägaren Axfood – och bland annat med strategin och etableringen av nya och medlemsbaserade butikskonceptet Snabbgross Club. 

På måndag ersätter han Markus Åberg och har uppdraget att fortsätta expandera och växa Axfoods butikskoncept med nya etableringar i hela Sverige.

– Konkurrensen om bra lägen är hård och bra och framgångsrika butiksetableringar är nyckeln till att man ska kunna bedriva framgångsrik och lönsam verksamhet under lång tid. Jag ser verkligen fram mot att strategiskt och operativt få bidra till Axfoods fortsatta tillväxtresa tillsammans med kollegor på Axfoods centrala etableringsavdelning och i butikskedjorna, säger Thomas Gäreskog.

Axfood har senaste åren haft en expansionstakt om fem-tio nya butiker om året för Willys, Willys Hemma, Hemköp, Snabbgross och Eurocash.

Willys har en snabb etableringstakt och öppnade bland annat i Sköndal i Stockholm i november 2020.

Foto: Susan Berzelius

Koncernen ser en potential att växa dessa butiksvarumärken även i framtiden.

– Vi ser en fortsatt hög expansionstakt för våra butikskoncept liksom för hur vi utvecklar koncepten. Med Thomas Gäreskogs kunnande och unika erfarenhet från dagligvarubranschen skapar vi de allra bästa förutsättningarna för att optimera och stärka vårt etableringsarbete för alla våra kedjor och i hela landet, och fortsätta etablera och bygga riktigt bra butiker, säger Axfoods strategi- och affärsutvecklingsdirektör Carl Stenbeck.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpTempoWillys

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.