Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk och jobb

Handelns Mäktigaste 2020: Ingen annan kunde utmana om titeln

Publicerad: 13 Januari 2021, 07:35

Coronapandemin har orsakat tomma köpcentrum, trängsel i stormarknaderna, konkurser och försäljningsrekord – men också accentuerat trender och accelererat den digitala omstruktureringen. Inget fenomen och ingen person har haft större påverkan på detaljhandeln. Därför är corona Handelns Mäktigaste 2020.


Ämnen i artikeln:

Corona

 

Varför corona?

2020 blev året då coronaviruset dikterade villkoren och alla planer fick ritas om.

Det gäller även Markets och Dagligvarunytts årliga utmärkelse Handelns Mäktigaste. Priset är uppskattat i branschen och omröstningen engagerar många läsare – varje år kommer det in tusentals röster.

Men nu var det överflödigt med en omröstning. Det finns bara en tänkbar ”vinnare”: Coronaviruset – covid-19. Pandemin påverkade allt under 2020, både i detaljhandeln och i samhället i stort. Vissa i branschen fick kämpa för att klara anstormningen av nya kunder på ett säkert sätt. Andra för att överleva när kundströmmarna plötsligt har upphört – och många har tvingats ge upp.

2020 tilldelar vi – motvilligt – titeln Handelns Mäktigaste till coronaviruset. I stället för den sedvanliga nedräkningen av topplistan bjuder vi på en artikelserie om tidigare års vinnare.

E-handeln har tagit ett jättekliv under året som gått. Många spår att den blir det nya normala, även om en viss tillbakagång till gamla mönster kan väntas den dag pandemin släpper.   

– Logistiken i e-handeln har flyttats fram flera år liksom mognaden hos konsumenterna. Vad som händer med e-handeln är branschberoende. Klart många vill gå till fysiska butiker och köpa ny skjorta när pandemin släppt och de ska till jobbet igen, säger HUI:s vd Jonas Arnberg.

E-handeln utgör dock fortfarande på flera håll en liten del av den totala handeln, inte minst för mat, där andelen fördubblats till fyra procent, understryker han.

– Samtidigt som e-handeln är årets stora vinnare har den lokala handeln blomstrat medan köpcentrum och cityområden tagit stryk. Externhandlare med direkt ingång in i butik, som Rusta, har också gynnats. Jag tror detta är början på en kräftgång för köpcentrumen.

Bland årets stora vinnare märks dagligvaruhandeln, allt kring hem, bygg och trädgård medan kläder, skor och sällanköpsvaror tillhör förlorarna.

– Jag är säker på att vi kommer att konsumera som tidigare när pandemin är över, det är klart att vi vill resa och gå på restaurang igen. Dagligvaruhandeln sjunker tillbaka till en procents tillväxt och investeringarna i hem och trädgård blir rimligare, spår Jonas Arnberg. 

När coronaeffekten av att vi inte reser och går på restaurang i samma utsträckning som tidigare släpper kommer handeln att ha en enorm omställning framför sig, varnar han.

– Många kommer ha delar av sortimentet på nätet och möta lågpriskonkurrens. Ytorna och antal anställda minskar. Vi kommer få nya typer av utlämningsställen, av lager och logistik. Infrastrukturen runt e-handeln behöver ändras. De traditionella utlämningsställenas tid är förbi.

Jonas Arnberg lyfter fram Foodoras cykelleveranser från butik och Coops satsning på hämtskåp som spännande nya leveransalternativ.

– Det är hur mycket som helst på gång för att få ut varorna direkt till kund.

Jonas Colliander, professor på Centre for Retailing på Handelshögskolan, framhåller att det faktum att kunder lärt sig ett nytt beteende talar för att e-handeln blir kvar på dagens nivå, men befarar att det tar tid innan konsumtionen är ikapp i utsatta branscher.

– Jag tror vi får se fler konkurser bland företag som kunde klara en kortare nedgång. Främst de stora varumärken inom respektive kategori kommer fortsätta att ta marknadsandelar. När människor känner oro och ångest går de till de stora, välkända där de inte behöver fundera så mycket.

– Psykologiska faktorer talar också för ökat intresse för lokala handlare, närodlat och svenskproducerat. Folk vill få en känsla av kontroll. Sedan kommer prisperspektivet in och de kanske inte har förmåga att agera som de vill. Jag räknar med att vi får se en nedgång i handeln några år och att den fysiska handeln får ta den stora smällen.

Läs mer

Jonas Colliander och Sara Rosengren vid Center for Retailing vid handelshögskolan i Stockholm har skrivit en rapport om om hur konsumentbeteendet ändrades under covid-19-krisen. Du kan ladda ner den här.

 

Barbara Taltavull

Reporter

barbara.taltavull@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.