Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Han tar ett kliv uppåt – för att ge livsmedelsindustrin mer plats i rampljuset: ”Kriser har lett till ett nödvändigt uppvaknande”

Publicerad: 3 juni 2022, 07:29

”Jag är stolt och glad över att få ett av Sveriges mest spännande och utmanande jobb” säger Jimmy Sandell, Livsmedelsföretagens nya näringspolitiska chef.

Foto: Ernst Henry photography

Den ledande branschorganisationen Livsmedelsföretagen inrättar en ny roll som näringspolitisk chef och gett den tidigare kommunikationschefen Jimmy Sandell titeln.


Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

Det är valår, matpriserna stiger, och tonläget i debatten är högt. Då inrättar arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen en roll som näringspolitisk chef. Jimmy Sandell, som jobbat hos Livsmedelsföretagen sedan 2016, får i sin nya roll ansvar för att utveckla och leda påverkansarbetet. 

– Jag drivs av att vi ska bli Sveriges främsta bransch- och arbetsgivarorganisation och att livsmedelsindustrin ska få och ta den plats i rampljuset som den förtjänar. De senaste årens kriser har lett till ett nödvändigt uppvaknande kring vikten av en robust och välmående svensk livsmedelsindustri – en industri som vi inte ska ta för given utan vårda och ge bästa möjliga förutsättningar att växa och nå sin fulla potential, säger Jimmy Sandell i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Nödropet – och vreden mot dagligvarujättarna: ”Man vill inte erkänna krisen, det övergår mitt förstånd” 

Jimmy Sandell är utbildad civilingenjör med fil kand i företagsekonomi och har tidigare arbetat på bland annat byråerna United minds och Prime. 

Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman säger i pressmeddelandet att Jimmy Sandell har starka ledaregenskaper och är mycket väl insatt i de näringspolitiska frågorna. 

– Jag ser därför med stor tillförsikt fram emot att Jimmy fortsätter att driva och vidareutveckla vårt angelägna arbete inom såväl kommunikation som näringspolitik, säger Björn Hellman.

Livsmedelsföretagen

Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som representerar alla små och stora företag, med både svenska och utländska ägare. 

Nyvald styrelseordförande är Sofie Eliasson Morsink på Coca-Cola Europacific partners Sverige AB.

 

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Livsmedelsföretagen

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev