Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Nu har det gått nästan på dagen tio år sedan Per Strömberg gjorde sin första Ica-dag – och han minns mycket väl vad som lockade med nya jobbet hos Sveriges största detaljhandelsföretag.

Foto: Sören Andersson

Firar tio år som vd – här är Per Strömbergs toppar och dalar: ”Det var naturligtvis inte acceptabelt”

Ica har transformerats enormt sedan Per Strömberg tog över Sveriges största detaljist 2012. Men energin finns kvar – trots långa vd-tiden. Det berättar Per Strömberg i en stor intervju med Dagligvarunytt där han också ger sin syn på:
✓ Rivstarten som gjorde att Ica klev in i en ny era.
✓ Avyttringen av portföljbolagen och beslutet att fimpa Norge.
✓ Sökandet efter nya förvärv – och varför han tvekar.
✓ Hur Ica ska behålla avståndet till lågpriskonkurrenter som Willys och Lidl.
✓ Icas nya verklighet efter avnoteringen.
✓ Hur han ser på sin framtid inom Ica Gruppen.
✓ Det bästa och sämsta som hänt 2012-2022.

Publicerad: 1 juni 2022, 08:37

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

SOLNA. Kenneth Bengtsson aviserade sin avgång i början av 2011 och när ordföranden Claes-Göran Sylvén och övriga i styrelsen tog initiativ till successionen blev det inte oväntat en hel del spekulationer kring vem som skulle ersätta den legendariska vd:n.

Många tunga namn lyftes fram som kandidater för dagligvaruhandelns mest prestigefyllda jobb och valet föll alltså på Per Strömberg.

Så här sa Claes-Göran Sylvén:

”Per Strömberg har en gedigen erfarenhet av att driva framgångsrika verksamheter inom livsmedelsindustrin och är en uppskattad ledare. Inte minst visar hans tid på Lantmännen det. Lantmännen har liksom Ica en komplex verksamhet med flera affärsmodeller och en kultur som på många sätt kan liknas vid Icas. Vi är glada över att knyta Per Strömberg till oss”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Nu har det gått nästan på dagen tio år sedan Per Strömberg gjorde sin första Ica-dag och han minns mycket väl vad som lockade med värvningen.

– Jag hade jobbat ganska länge inom leverantörssidan, ville bredda mig kompetensmässigt och delvis komma in i en ny värld. Jag hade alltid känt att Ica var och är ett fantastiskt företag med starkt varumärke och duktiga medarbetare. En stor drivkraft var också att få ut maximalt av Ica-idén, säger Ica Gruppens vd till Dagligvarunytt om ofta repeterade devisen ”fria handlare i samverkan”.

”Vi hade två tydliga kriterier för framtiden: att fokusera på dagligvaror och sådant som vi trodde på”

Det blev en rivstart – för redan året efter tillträdet beslutade nederländska partnern och delägaren Royal Ahold att sälja sitt 60-procentiga innehav i Ica till Hakon Invest för 20 miljarder kronor.

Affären innebar startskottet för en ny tid och börsintroduktion av Ica.

– Ahold var väldigt professionella och ett värdefullt bollplank för oss. Men deras exit innebar att vi började titta på en konsolidering. Hakon Invest hade investerat i ett flertal bolag i detaljhandeln. Vi hade två tydliga kriterier för framtiden: att fokusera på dagligvaror och sådant som vi trodde på. För verksamheterna vid sidan av dagligvaruhandeln var det viktigt att de också kunde stödja dagligvaruaffären och ge tydliga synergier.

Hakon Invest sålde blödande kedjan Hemmabutikerna 2011 och några år efter Per Strömbergs entré försvann även Kjell och Company och Forma Publishing Group.

Cervera och Inkclub såldes också och till slut fick även Hemtex andra ägare.

– Portföljbolagen skulle ge tydliga synergier för Ica eller stödja kärnverksamheten på annat sätt och det gjorde inte de här, säger Per Strömberg.

Viktigaste affären var ändå Ica Gruppens exit från Norge som inleddes med att Maxi-butikerna fick nya ägare 2012.

”Ica förlorade en halv miljard kronor i Norge per år. Det var naturligtvis inte acceptabelt.”

Kenneth Bengtsson hade länge sett ”ljuset i den norska tunneln” men 2014 satte Per Strömberg ned foten.

– Ica förlorade en halv miljard kronor i Norge per år. I bästa fall hade vi kanske nått break even. Det var naturligtvis inte acceptabelt.

Coop Norge tog över Ica Norge.

– Vi lyckades göra en bra exit och fick väldigt bra betalt, säger Per Strömberg med ett lättat leende.

Per Strömberg tar emot Dagligvarunytts reporter Thomas Ohlén på huvudkontoret i Solna. Foto: Sören Andersson

Per Strömberg tar emot Dagligvarunytts reporter Thomas Ohlén på huvudkontoret i Solna.

Foto: Sören Andersson

Senaste tio åren har Ica Gruppen emellertid inte bara sålt utan även köpt företag och främsta affären är utan tvekan förvärvet av Apotek Hjärtat som formellt slutfördes i början av 2015.

Hjärtat var på väg att börsintroduceras när Ica Gruppen betalade 5,7 miljarder kronor till riskkapitalbolaget Altor och sedan fusionerade branschens dåvarande tvåa med de egna apoteken inom Cura.

– Vi ville förstärka Ica Gruppen och apotek var den mest intressanta delen av detaljhandeln eftersom den stödjer kärnverksamheten.

Apotek Hjärtat har enligt Ica Gruppen passerat statliga Apoteket AB och är numera marknadsledare inom apotekshandeln.

Egna kundundersökningar avslöjar ett starkt varumärke och nöjda kunder.

– Och tillväxten är fortsatt på en hög nivå, säger Per Strömberg och tillägger att Apotek Hjärtat och den baltiska verksamheten i Rimi Baltic är lika stora och ”mycket viktiga” för Ica Gruppen.

LÄS OCKSÅ: Icas vd i stor och exklusiv intervju – om insiderskandalen: ”Gör oss väldigt ledsna” 

Dagligvaruhandelns nya tvåa Axfood har i flera år adderat flera bolag och verksamheter och Per Strömberg bekräftar på Dagligvarunytts fråga att Ica Gruppen också ”tittar på förvärv”.

– Det gör vi aktivt – hela tiden. Men det är utmanande att hitta bolag. Och vi vill inte bli ett konglomerat. Jag tycker för övrigt att nuvarande företagsstruktur fungerar väl.

I början av 2022 avnoterades Ica Gruppen från Nasdaq Stockholm sedan Ica-handlarnas Förbund och dess finansiella partner AMF lyckats med sitt offentliga erbjudande på utestående aktier.

”Dialogen med handlarkollektivet kommer successivt att utvecklas. Vi tittar också på hur rådsstrukturen kan utvecklas.”

Därmed blev det drygt åtta och ett halvt år på börsen för Ica Gruppen även om Ica blev indirekt börsnoterat 2000 när Royal Ahold kom in som delägare i dåvarande Ica AB (Hakon Invest börsnoterades 2005).

LÄS OCKSÅ: Missnöjet kokar inom Ica – här är spelet bakom Hägglunds plötsliga sorti: ”Från den dagen var han ganska körd” 

– Största fördelen med avnoteringen är att den ger oss möjligheter att jobba som ett sammanhållet system med större transparens. Vi kan dela data snabbare internt och vara mer snabbfotade. Dialogen med handlarkollektivet kommer successivt att utvecklas. Vi tittar också på hur rådsstrukturen kan utvecklas, säger Per Strömberg och tangerar därmed kritiken om bristande insyn som Ica-handlare gav uttryck för i Dagligvarunytts uppmärksammade granskningar i höstas.

Du var inne på att bland annat Ica-idén fick dig att bli vd 2012. Hur viktig är den egentligen för Ica-handlarna och deras butiker?
– Ica-idén är vår absoluta framgångsfaktor eftersom det handlar om entreprenörskapet och stordriftsfördelarna inom systemet.

Ibland ses Ica-idén dock som något negativt med tanke på att genomförandet anses ta för mycket tid. Håller du med?
– Ica har valt en annan modell som kan uppfattas som en svaghet – om beslut tar tid. Men det vinner vi ofta tillbaka med mycket kraft när alla står bakom vad vi kommer överens om. Jag tycker att Ica-handlarna är extremt föränderliga och orädda. Titta på hur de har ställt om när det gäller digitalisering och nu med matprisinflationen. Jag hävdar att vi sammantaget agerar och förändras snabbare än konkurrenterna, säger Per Strömberg.

”Jag hade alltid känt att Ica var och är ett fantastiskt företag med starkt varumärke och duktiga medarbetare”, säger Per Strömberg om när han tackade ja till jobbet för drygt tio år sedan. Foto: Sören Andersson

”Jag hade alltid känt att Ica var och är ett fantastiskt företag med starkt varumärke och duktiga medarbetare”, säger Per Strömberg om när han tackade ja till jobbet för drygt tio år sedan.

Foto: Sören Andersson

Ica-butikerna har kämpat med andelsutvecklingen i några år medan lågprisprofilerade aktörer redovisar bättre försäljningsutveckling.

Under de tio år som Per Strömberg lett bolaget har Ica Gruppens tillväxt snittat 5,6 procent per år.

– Det är en väldigt hög siffra internationellt.

Men hur ska Ica-butikerna matcha kedjor som Willys och Lidl?
– Svaret ligger mycket i prisvärde. EMV blir enormt viktigt när kunderna har mindre i plånboken. Samtidigt växlar vi helheten med det svenska och lokala sortimentet. Vi har också stort fokus på hållbarhetsarbetet. 2014 bestämde vi oss för att bli klimatneutrala. Det nådde vi 2020. Och vi tänker fortsätta att hålla i hållbarhets- och hälsofrågor, deklarerar Per Strömberg med eftertryck.

”Jag tycker fortfarande att det är väldigt att kul att jobba med Ica och fortsätter så länge det är roligt.”

Tio år är en lång tid för en vd och möjligen ännu mer när uppdraget är det utmanande att leda Sveriges omsättningsmässigt största detaljhandelsföretag som i fjol nådde nästan 128 miljarder kronor (netto).

Per Strömberg har dock inga planer på att göra något annat trots att han fyller 59 i slutet av det här året.

– Jag tycker fortfarande att det är väldigt att kul att jobba med Ica och fortsätter så länge det är roligt. Vi har ett högt förändringstryck inom alla delar av Ica Gruppen och det driver mig oerhört mycket.

Inga planer på att bli styrelseproffs i slutet av yrkeskarriären?
– Nej, den operativa delen är roligast. Du kan påverka på ett helt annat sätt än att vara med i en styrelse, säger Per Strömberg.

Per Strömbergs toppar och dalar 2012-2022

Roligast:

– Att vi har fått till en renodlad och kraftfull företagsstruktur. Även digitaliseringen och e-handeln. När jag kom 2012 var e-handeln en utmaning för Ica. Vi lanserade vår centrala lösning 2015 och har nu 35-40 procent av onlinemarknaden. Hållbarhetsarbetet är jag glad och stolt över. I dag finns vi i 286 kommuner. Det är en enorm och oslagbar täckning i landet.

Tråkigast:

– Den fortfarande låga försörjningsgraden i Sverige som har blivit ännu tydligare i och med kriget i Ukraina. Vi behöver göra mycket ihop med Sveriges bönder och har en tät dialog med LRF och landsbygdsministern. Vårens insideraffär är otroligt tråkig för Ica-systemet och inte bra för varumärket. Vi får se vad som händer. Vi har inte samma information som åklagaren och vet inte mer än vad som står i tidningarna.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraIcahandlarnas Förbund

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev