Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk och jobb

Dagabs stjärnskott vill förända livsmedelsbranschen inifrån: ”Finns inga alternativ”

Publicerad: 21 mars 2022, 10:17

Ellinor Puerto är chef för sortimentsutveckling på inköp- och logistikföretaget Dagab.

Foto: Magnus Fond / Axfood

En av hjärnorna bakom innovationer som minskar matsvinn är Dagabs Ellinor Puerto. Hennes konkreta arbete för en hållbar livsmedelsbransch gör henne också till en av 40 unga på Dagligvarunytts talanglista.


Ämnen i artikeln:

AxfoodDagabLivsmedelsmärkningLivsmedelsförsörjningSortiment

Möjligheten att jobba konkret med hållbarhet inom livsmedelsbranschen fick Ellinor Puerto att söka sig till Axfood och rollen som sortimentsutvecklare inom EMV för fyra år sedan.

Nu är hon chef för sortimentsutveckling EMV på koncernens inköp- och logistikföretag Dagab.

– Mat är det bästa jag vet och jag kan inte tänka mig att jobba med något annat. Jag sökte mig hit för att det finns ett tydligt hållbarhetsfokus- och agenda. Det är helt nödvändigt för ett livsmedelsföretag att ha det i dag. I takt med att allt fler tycker att hållbarhetsfrågorna är viktiga blir jobbet dessutom både roligare och får mer genomslagskraft, säger hon.

Matsvinn brukar nämnas som en av livsmedelsbranschens största utmaningar och det är ett av många uppdrag på Ellinor Puertos bord. Hon tog exempelvis fram Garants svinnsmarta soppmixer 2019 – en produkt som räddade cirka 7,3 ton grönsaker från att slängas. 

– Vi måste se till att systemet som vi befinner oss i blir mer hållbart. Jag vill jobba för att höja basnivån helt enkelt och hela tiden sträva framåt. Det finns inga alternativ, säger hon.

Hennes engagemang, konkreta resultat och snabba karriär har gjort henne till en av 40 unga som listats bland branschens talanger i Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: 40 talanger som tar dagligvarubranschen in i framtiden  

– Det finns stora möjligheter att påverka livsmedelskedjan i rollen som jag har inom Dagab. Både genom att ta fram egna märkesvaror och genom att bana väg för entreprenörer, säger hon. 

Nu jobbar hon bland annat med att lyfta fram nya produkter av entreprenörer som annars kan ha svårt att slå sig in och få en plats på hyllorna i dagligvaruhandeln. 

LÄS OCKSÅ: Dagligvaruhandeln en bromskloss för innovation: Många produkter når aldrig hyllan

– Det är ett ganska nytt arbetssätt för vår del, men vi samarbetar allt mer med olika entreprenörer. Ibland tar vi fram en produkt under våra egna märkesvaror, men vi tar även fram produkter under entreprenörernas egna varumärken, säger hon. 

Nyligen lanserades en produkt gjord av cashewäpplet, som kan användas som ett växtbaserat alternativ till kött. En produkt som både hjälper till i skiftet mot växtbaserat, men där man också tar vara på en råvara som annars hade gått till spillo. 16 miljoner ton cashewäpple blir till matsvinn, bara på den afrikanska kontinenten, när cashewnöten skördas, berättar Ellinor Puerto. 

– Det känns fantastiskt att kunna förena sitt eget intresse för mat och hållbarhet med innovationer som bidrar till ett bättre matsystem globalt, säger hon. Att få stora möjligheter att själv påverka är jätteviktigt för mig i mitt arbetsliv och det får jag i min nuvarande roll. 

Ellen Larsson

Reporter

ellen.larsson@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev